Ahad, 12 April 2009

MECD PULAK DAH


1.Baru beberapa hari kabinet baru pimpinan DSN ditubuhkan. Pelbagai reaksi rakyat dapat dilihat dan didengar terhadap pemilihan anggota kabinet dan pengstrukturan semula kementerian.

2.Dengan merujuk kepada keseluruhan kritikan yang diterima, PM berkata, "Kita tidak dapat puaskan semua".

3.Dari aspek pemilihan anggota kabinet, saya mudah bersetuju dengan kata-kata DSN tersebut namun dari aspek pengstrukturan semula kementerian, saya rasa penjelasan yang lebih terpeinci perlu dilakukan oleh kerajaan terutamanya mengenani pemansuhan MECD.

4.Wujud keluh kesah di kalangan masyarakat bumiputera terutama Melayu dengan ketiadaan sebuah kementerian yang khusus untuk menjaga kepentingan mereka. Perlu diingat, salah satu agensi utama MECD adalah MARA........Melayu mana tak kenal MARA......saya sendiri amat terhutang budi dengan MARA.

5.Persoalan mengenai kedudukan, peranan dan keberkesanan agensi-agensi terlibat setelah MECD dimansuhkan mengundang kebimbangan di kalangan masyarakat bumiputra khususnya Melayu. Dimanakah agensi-agensi yang berada di bawah MECD sebelum ini akan diletakkan?.....bolehkan agensi-agensi terbabit berperanan seperti biasa atau lebih baik kepada orang Melayu apabila berada di bawah kementerian lain nanti?.....

Orang Melayu menunggu penjelasan.

3 ulasan:

  1. runsing gak klu hapus trus
    harap ada backup

    BalasPadam
  2. alahai Malaysia.....
    cetuskan satu resolusi dan bentuk evolusi yang baru biarlah rasional...
    hatui memang tak boleh dipuaskan tapi tindakan yang rasional akan mencairkan minda yang memberontak!!!
    salam ukhwah.

    BalasPadam