Sabtu, 31 Oktober 2009

TRIBUNAL JENAYAH PERANG KUALA LUMPUR







"Perjalanan seribu batu bermula dengan langkah pertama", begitulah penjelasan Tun Dr. Mahathir mengenai penubuhan Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) yang dianggapnya sebagai langkah awal untuk menghentikan perang yang merupakan bencana kemanusiaan yang mengerikan. Saya sempat berada di dewan tribunal petang tadi walaupun ianya agak lewat. Ini merupakan pengalaman pertama saya mengikuti tribunal antarabangsa secara langsung. Walaupun banyak juga terma-terma yang digunapakai tidak dapat saya fahami namun beberapa hujah yang mampu saya faham memberi pemahaman baru kepada saya terutama mengenai komplikasi menjadikan tribunal tersebut sebagai tribunal yang sah dan procidingnya boleh diterima pakai di peringkat antarabangsa.

Semoga tribunal ini akan menjadi asas yang kuat untuk mewujudkan kesan yang signifikan kepada kekejaman jenayah perang.

2 ulasan:

  1. Salam JASA,

    Bravo Tun Dr Mahathir!

    Semoga berjaya!

    BalasPadam
  2. Itu...sebelah Tun Asmah tu...gambar tampal erk???Hihihihihi

    BalasPadam