Sabtu, 27 Jun 2009

BABI KEMBALI

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini mencadangkan supaya semua pengamal media kembali menggunakan istilah selesema babi bagi menggantikan istilah influenza A (H1N1) yang digunakan sekarang-Berita Harian
Saya bersetuju. Kajian di Amerika telah mengesahkan wabak tersebut berpunca daripada babi. Oleh itu panggilan Selsema Babi kepada wabak tersebut adalah lebih mudah difahami berbanding yang lain. Apa yang paling penting bagi saya, penggunaan nama Selsema Babi akan menceritakan perihal sebenar mengenai bahana yang diterima apabila berkompromi dengan kegiatan yang meletakkan haiwan tersebut seperti haiwan-haiwan lain....Islam telah membawa pesan tentang bahaya ini.....namun mereka sedaya upaya menafikannya. Mahukah mereka faham hari ini setelah segala bukti ditunjukkan.
SELESEMA BABI BERPUNCA DARIPADA BABI......TERIMALAH HAKIKAT INI.

34 ulasan:

  1. Babi tetap babi..

    *adakah org yg kena selsema babi kena samak gak?
    hehehehe jgn marah...!!!!

    BalasPadam
  2. dah terang lagi bersuluh pulakkan..iskh3

    BalasPadam
  3. betul tu.. saya setuju guna istilah babi supaya org lagi peringat bahawa babilah punca sebanarnya masalah ni... :)

    BalasPadam
  4. lagi beso ldg babi dibuka lagi kronik penularan selsema babi .Islam dah kata babi itu haram.Tapi Pas dan PKr terus membuka ldg2 babi mega semata2 utk meraih sokongan politik dari kaum cina.bahalul punya pemimpin pas dan pkr.

    BalasPadam
  5. babi tetap babi.
    selesema babi tetap selesema babi.

    BalasPadam
  6. salam,

    kenapa nak selindung2? memang puncanya babi. panggil aje selesema babi.

    selama ni kita kena selesema pun kita tak panggil pun influenza A, B ke...

    BalasPadam
  7. ish..sjak ble H1N1 jadi selsema babi plak?
    asal usul virus influenza A adalah dari burung. tapi lama-lama virus ni berubah strain dan boleh berjangkit kat manusia.
    virus ni la paling susah nak hapus sebb tak de vaksin utk dia.setiap tahun virus ni berubah strain, kalo tahun ni strain H1NI ,meby tahun depan H2N1 or H3N2 or apa-apa jek..so beware!

    BalasPadam
  8. tapi ada gak yg bangkang! mesti babi punya keje!

    BalasPadam
  9. setuju! guna perkataan babi lagi bagus! PR jer yang sayangkan babi dan nak ternak babi secara besar besaran

    BalasPadam
  10. diminta pihak tuan dapat highlight kan blog kami untuk tatapan pengunjung blog tuan supaya dapat sama-sama ikuti perkembangan terkini di PRK Manek Urai. terima kasih.

    http://manekurai2009.blogspot.com

    BalasPadam
  11. Ambo nak ucap tahniah kepada semua orang Selangor kerana menolak BN dalam pilihanraya lepas...kerana apa yang telah ukhwah pilih dulu telah menampakkan hasilnya...ukhwah semua dapat air free, mandilah sepuas-puasnya sebelum H1N1 dari BABI yang ada kilang kat Selangor tiba dan meragut nyawa ukhwah semua.."SESAL DULU PENDAPATAN SESAL KEMUDIAN ....?"

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  14. Salam Singgah..
    Sememangnya apa yg diharamkan olhNya ada sebab musababnya...Yang ingkar..terima padahnya...

    BalasPadam
  15. Salam Bro Jasa,

    Tu le padahnya, baik kita hapuskan segera saja penternakan ini. Jika kawan lain nak makan, beli yang datang dari luar. Jangan ternak. Bahaya jadinya kepada kaum yang tak berkenaan.

    BalasPadam
  16. Afendy @ Ustazkodimero--samak la jugak, ambik air tanah masukkan dlam hidung hingga hilang selsema

    eiza in the house.. --memang dah jelas sangat..tapi ada golongan yang terlalu ego untuk mengakui kebenaran ajaran islam

    BalasPadam
  17. khairul onggon -- moh kita nyatakan sokongan kita ramai-ramai melalui blog

    Rahman,Ahchong,Muniandy--harap2 yg cerdik pandai tu jngankah mempolitikkan isu ni...demi kesejahteraan semua...tak gitu?

    BalasPadam
  18. Lavender Pelangi--betoiii

    Z-MAY--elok kenyataan awak ni diajukan ke Kementerian kesihatan....bagi paham sikit..dok sibuk nak bangkang penggunaan perkataan selsema babi, penyakit dok terus merebak..pastu salahkan orang awam....apa punya menteri daa

    BalasPadam
  19. Org Ganu--mai pakat berdoa agar terhindar dari macam2 wabak yang dok mai

    kayrolldin--yang bangkang tu menteri kesihatan..nak alih tumpuan atas kegagalan mereka mengawal wabak

    BalasPadam
  20. kelambuharimau--biar luncai terjun dengan babi-babinya

    Kimi Ah Pek--memang, babi dah tunjuk kuasa

    BalasPadam
  21. tokmudin--sama2 kita fikir

    Pn Kartini--salam kembali, saya bersetuju dengan anda

    zedmagel--sepatutnya macam tu la...tp bila kita cakap depa kata bersifat perkaumam....ini bukan masalah perkauman..ini isu kesejahteraan semua

    BalasPadam
  22. Salam Bora JASA,

    Thank you be my follower...hope always visit to my small blog and my own opinion.

    Keep blogging..

    BalasPadam
  23. Hi...

    I think its a sign to all of us.. to do the good things sementara hidup. Kalau tersesat.. patah lah balik ke pangkal jalan. Mesti ada hikmahnya why the world being attacked by pelbagai penyakit.

    Ciao

    BalasPadam
  24. setuju dgn istilah babi yg diguna pakai,bg rakyat malaysia gerun sikit...ksedaran rakyat mlaysia tntng h1n1 kurang lg,mugkin lepas ada kmatian br semua sdar...

    BalasPadam
  25. nak tak nak kena terima kenyataan ini...

    kita pun dah sedia maklum keburukan kalau makan binatang ini..

    BalasPadam
  26. dulu time selsema burung..
    sibuk je nk bunuh burung, ayam..
    tp bile selsema babi..
    x pulak bunuh babi tu..
    pelik btul..

    BalasPadam
  27. no brain leader4 Ogos 2009 2:26 PG

    Razak - started racial politics and malay supremacy
    Mahathir - started cronyism and corruption and ISA politic
    Badawi - started sleeping culture and half pass six nepotism
    Najib - start sex and killing politics

    BalasPadam
  28. In Malaysia everything is illegal except when Umno farts.

    BalasPadam
  29. Yes, the malays are coward - for not being brave enough to reject Umno who will be destroying the country with their kind of dirty and corrupted politic.

    BalasPadam
  30. Salam,

    Haiwan bersin manusia demam.

    BalasPadam
  31. EMMMMMMMMM .......DENGAN CUMA PERKATAAN BOLEH MEMPENGARUHI SELURUH RAKYAH HAHAHAHAHA....................... INIlah menunjukkan rakyat malaysia berfikiran klas ke3 ....h1n1..babi...

    BalasPadam